26 oktober 2012

Echte Standaardklasse bij de NOV?

Omdat er natuurlijk ook liefhebbers zijn van contact-loze raceklassen en er geen instapklasse is om in te beginnen of in door te stromen vanaf de Junioren, wil de NOV graag weten of er voldoende animo is om alsnog een echte Standaardklasse in te voeren. Een klasse dus waarbij helemaal niets aan de auto aangepast mag worden, oftewel helemaal standaard.

Het basisconcept is simpel;
Originele serieproductie auto’s die in Nederland standaard in serie door de importeurs geleverd zijn. Niet toegestaan zijn auto’s met: meer dan 4 cilinders en/of vierwielaandrijving.

De koplampen, achterlichten e.d. dienen verwijderd te zijn, waarbij de ontstane gaten afgedekt moeten zijn.
Plaatwerk niet dikker dan origineel.
Sierlijsten, wieldoppen, bekleding, isolatiemateriaal e.d. dienen verwijderd te zijn.
Alle ruiten moeten verwijderd zijn.
Een deugdelijke rolkooi moet gemonteerd zijn.
Het materiaal voor de rolkooi dient stalen buis te zijn met een minimum doorsnede van 38 mm. rond en een minimum wanddikte van 2,5 mm.
De rolkooi dient door middel van deugdelijk las- of boutwerk gemonteerd te zijn.
Het gebruik van vierkante buizen voor de rolkooi is toegestaan, mits minimaal 40x40x2,5 mm gebruikt wordt.

Aan beide voorportieren tussen de staanders van de rolkooi dient een deugdelijke zijbescherming aangebracht te zijn, bestaande uit 2 horizontaal gemonteerde buizen die onderling verbonden zijn d.m.v. minimaal 2 verticaal gemonteerde buizen.
De rolkooi mag afgesteund worden tot op de achterste veerpoot/schokbrekerkop.
Er mag geen verbinding/versterking zijn tussen rolkooi en voor- of achterbumper.
Tussen de voorveerpoten mag een verbindingsstang gemonteerd zijn.
In het dak, boven de lassen van de rolbeugel moeten controlegaten 50 mm. gemaakt zijn, zodat het laswerk goed te controleren is.
De gaten mogen afgedekt worden met eenvoudig/snel demonteerbare afdekplaatjes.
De bestuurdersstoel met solide hoofdsteun dient stevig bevestigd te zijn aan de vloer of het chassis en aan de achterzijde gesteund te worden door een verticale en of horizontale steun in rollbar of frame.

Bestaande veiligheidsgordel mag gebruikt worden alsmede de standaard bestuurdersstoel.
Aan de bestuurderszijde dient een veiligheidsnet aangebracht te zijn die de gehele opening aan de bestuurderszijde afschermt.
De maximum inhoud van de benzinetank mag niet meer zijn dan 20 liter (derhalve moeten standaard tanks verwijderd zijn).
De benzinetank moet: deugdelijk van constructie zijn, vervaardigd van staal 2 mm., en onbeweeglijk bevestigd zijn, voorzien zijn van een lekvrije afsluitdop, voorzien zijn van een ontluchting die uitmond onder de auto op minimaal 30 cm van een uitlaat.
In de ontluchtingsslang dient een ventiel zodanig gemonteerd te zijn zodat op geen enkele manier vloeistof uit de tank kan lopen.
Er wordt gereden met in Nederland aan de pomp verkrijgbare handelsbenzine (normaal of super) zonder toevoegingen.
De auto moet voorzien zijn van een verticaal op het dak geplaatst zwart bord met duidelijk leesbare strakke witte cijfers. De afmeting van het nummerbord op het dak dient minimaal 35cm x 35 cm te zijn, de cijfers moeten minimaal 25 cm hoog en 4 cm breed zijn.

Alle delen van de auto moeten standaard zijn, dus ook: uitlaatsysteem; wielen en banden; motor; versnellingsbak; etc.

Heb je interesse om in zo’n klasse te komen rijden en/of heb je aanvullende ideeën, neem dan met ons contact op door een mailtje te sturen naar nov@autospeedway.org.

Bron: N.O.V. Bestuur

In: Nieuws @ 18:28 — Reacties uitgeschakeld voor Echte Standaardklasse bij de NOV?