16 april 2011

Voorbeschouwing Paasraces in Ter Apel

Ter Apel-De lange winter is inmiddels alweer een tijdje achter ons zodat we ons kunnen opmaken voor een nieuw seizoen ovalracing. Ook dit jaar zal het Internationaal Nederlandskampioenschap van de KNAF dit seizoen volledig op het circuit de Polderputten in Ter Apel worden verreden. Traditiegetrouw start het seizoen op op Eerste Paasdag, zondag 24 april a.s. is het dan ook zover. In acht verschillende klasses zullen de coureurs hun racebolides weer starten en met elkaar de strijd aan gaan om de Nederlandse titels die aan het eind van het seizoen te vergeven zijn.

Een korte terug- en vooruitblik laten zien dat het goed gaat met het Nederlandskampioenschap Ovalracing. Sinds afgelopen seizoen groeien de deelnemersaantallen en is de competitie groot. Ook voor komend seizoen zijn de voortekenen weer veel belovend. Nieuwe aanmeldingen, doorstroming van coureurs die een nieuwe uitdaging zoeken en de terugkeer van oudgedienden dragen zorg voor dat het een ovalraceseizoen wordt om naar uit te kijken.

De jeugd heeft de toekomst..
Na de hevige titelstrijd van afgelopen seizoen heeft kampioen Beau van der Velde uit Weert de juniorenklasse moeten verlaten vanwege haar leeftijd. Het is zeker dat deze klasse komend seizoen een nieuwe kampioen krijgt. In deze klasse zullen een aantal nieuwe coureurs hun debuut gaan maken, zij hebben op de voorafgaande trainingsdagen examen moeten doen om tijdens de Paasraces te mogen starten.

Kemphanen maken overstap..
Spiegel aan spiegel en deur aan deur gingen Maarten de Boer en Harm Veenstra met elkaar de strijd aan om de titel in de standaard 1400 klasse. Beide mannen hebben na een prachtig seizoen besloten de overstap te maken. Maarten de Boer zullen we terug zien met een Renault Clio in de Standaard 2000 16V terwijl we de kampioen van de Standaard 1400 terug zullen zien in de Superklasse. Met veel nieuwe deelnemers in de standaard 1400 zal het  een spannend seizoen worden, vooral omdat de coureurs in deze klasse altijd erg aan elkaar gewaagd zijn.

Twee punten tekort..
Wat was Rene Hooijer met zijn Alfa 33 dichtbij het kampioenschap in de Standaard 2000 8V. Twee punten kwam de coureur uit Hoogeveen tekort op Tale Ottens uit Stadskanaal die daarmee zijn titel prolongeerde. Rene Hooijer zal er alles aan te doen zijn dit geen tweede keer te laten gebeuren. Daarnaast moet er rekening gehouden met de overige concurrentie, zo keert Angelo Gernaat weer helemaal terug in deze klasse.

Vele titelkandidaten..
De standaard 2000 16V werd afgelopen seizoen ook wel de smaakmaker onder de standaardklasses genoemd. Afgelopen seizoen werd Helmut Sonnenberg overtuigend Nederlandskampioen voor Arvid Hekman en Klaas de Boer. Racingteam de Boer zal dit seizoen met twee identieke Renault Clio’s aan de start staan, hierin gaan vader en zoon de Boer de strijd aan met de concurrentie. Ook Tom Brakels gaat zijn debuut maken in de Standaard 2L 16V.

Sportklasse.
Nadat Rob Fischer kampioen werd in de Sportklasse kwam de auto te koop te staan en zullen we hem niet terug aan de start zien. Wel komen er een aantal bekende namen voor het eerst aan de start in de Sportklasse. Zo presenteerde Sander Broersma zijn Sportklasse bolide tijdens de Racing Expo in Leeuwarden op de stand van de NNO. Ook zullen we Beau van der Velde met haar snelle Opel Corsa enkele races aan de start zien in de Sportklasse.

Sterk deelnemersveld in de Superklasse..
Zo zal Harm Veenstra uit Ter Apel met een zgn. Hotrod aan de start verschijnen met ruim 230 PK in het vooronder dat op de achterwielen wordt aangedreven. Patrick Caspers uit Kampen heeft een soortgelijke bolide geprepareerd voor deze zwaarste klasse binnen het ovalracen. Richard Zwiep uit Wezuperbrug zal eveneens aan de start staan met een Hotrodframe met het uiterlijk van een Mini Cooper. Drie coureurs die hun sporen verdient hebben in de overige klasses en al diverse Nederlandse titels op zak hebben. Zij zullen er dan ook alles aan gaan doen om dit huzaren stukje in de Superklasse te gaan herhalen.

Daarnaast hebben de Ter Apelers in deze klasse zoals Johan Sanders, Mark Teuben en Bert Heller aangekondigd ook dit seizoen er weer alles aan te doen om die felbegeerde Nederlandse titel binnen te halen. Kortom een volwaardig, competitief deelnemersveld, waarin het nog lang geen uitgemaakte zaak is wie zich aan het einde van het seizoen tot Nederlands kampioen mag laten huldigen.

Volwaardige klasse
De BMW 325I Cup is deze winter uitgegroeid tot een volwaardige klasse. Met een sterk groeiend deelnemersveld is het inmiddels een volwaardige klasse binnen het ovalracen aan het worden. Het mooie van deze klasse is dat er een zeer strak reglement gehanteerd wordt. Daardoor komt het puur aan op de stuurmanskunsten van de coureurs. Regerend Nederlands kampioen Freddy Suelmann zal alle zeilen bij moeten zetten om zijn titel te prolongeren.

Contactklasse in opkomst..
Vorig seizoen hebben maar liefst 29 stockcar F2 coureurs een bezoek gebracht aan de nieuw aangelegde “short track” in Ter Apel. Met deelnemers vanuit heel Nederland, Belgie en Duitsland is deze contact klasse de juiste aanvulling op het programma. Daarnaast maken de races in Ter Apel ook deel uit van de BriSCA. De wedstrijd om de EuroMaster titel in juni is zelfs opgenomen in de internationale kalender. Toon Schut uit Dordrecht wist de eerste Nederlandse titel in deze klasse op zijn naam te schrijven. Dit seizoen zullen wederom enkele grote namen uit de stockcarwereld het circuit in Ter Apel aandoen. Samen met een groei van het aantal regionale rijders, zoals Bas Veldkamp (Valthermond), Niels Wubkes (Ter Apel) en Gerton Boes (Coevorden) zijn volle deelnemersvelden en daarmee een hoop spektakel verzekerd. Dit seizoen zal de Technische Commissie ook in deze klasse wederom strenge keuringen uitvoeren.

Het belooft een spannende middag te worden met veel close racing. De races op zondag 24 April (Eerste Paasdag) starten om 12.00 uur in het autosportstadion “de Polderputten” gelegen aan de Hanetangerweg in Ter Apel.

Facts & Figures NNO Ter Apel
– Zaterdag 16 april is er een extra trainingsdag in autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel; Junioren 13:00 – 14:00 uur, overige klasses 14:00 uur – 17:00 uur.
– Zaterdag 23 april is er een reguliere trainingsdag in autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel; Junioren 13:00 – 14:00 uur, overige klasses 14:00 uur – 17:00 uur.
– Zondag 24 april; inschrijving van 8:00 uur tot 10:00 uur in Cafe De Drie Musketiers in Ter Apel, Technische keuring van 8:30 uur tot 11:00 uur op het circuit, 11:30 uur verplichte rijdersbriefing op Start/Finish, 12:00 uur Start wedstrijden
– Deelnemende klasses; Junioren, Standaard 1400, Standaard 2000 8V, Standaard 2000 16V, BMW 325i CUP, Sportklasse, BriSCA Stockcar Formule 2 & Superklasse
– Het inschrijfgeld is in 2011 verlaagd van € 45,- naar € 25,-
– Entreeprijzen; Volwassen € 10,-. Kinderen t/m 14 jaar € 3,-, 65+ € 5,-
– Een KNAF licentie Ovalracing, of een KNAF daglicentie is verplicht voor deelnemende coureurs

In: Nieuws @ 22:01 — Reacties uitgeschakeld voor Voorbeschouwing Paasraces in Ter Apel