Willem van Dalen over de autocross, 40 jaar geleden.
februari, 2011
Begin van mijn gemotoriseerde Auto/motor sportgeschiedenis.
De Autocross 40 jaar terug.
Door Willem van Dalen
Begin jaren 70 begon voor mij de autosport. Mijn broer Roelof en ik waren al enkele jaren daarvoor aan het pionieren met brommertjes en motoren, dat was in de latere jaren zestig. Eigenlijk rolde ik per ongeluk de autosport in, want ik was in die jaren ook erg druk met de showbusiness. Samen met mijn vriend Harry Löhr verzorgden we diverse optredens in het land met onze bandparodie-show.
Cadeau
Mijn broer Roelof van Dalen daarentegen was al een jaar bezig met autocross met een VW Kevertje (28 PK) in de gelijknamige crossklasse. Hij reed bij de autosportclub DASO (Drentse Auto Sport Organisatie), die was opgericht op 15 maart 1971. Deze club had drie klasse-indelingen en mijn broer wilde in een snellere klasse rijden. Hij bouwde daarom een “special” om deel te nemen in de zogeheten speedwayklasse, wat hem geen windeieren heeft gelegd: hij won vele prijzen. Nu Roelof was overgestapt op een andere klasse zat hij met twee auto’s en je kunt maar in een daarvan rijden. Hij besloot de oude crosskever aan mij te schenken. “Wat moet ik daar nou mee?” was mijn eerste reactie. “Probeer het nou maar.” zei Roelof, “dan rijden we onder de naam RTM Gebroeders Van Dalen Westerbork. Zie daar, ons crossracing team was een feit! Ik viel in de eerste de beste wedstrijd al in de prijzen en toen was het hek natuurlijk van de dam.
Zware tijden
Maar de autocross kende moeilijke tijden; er waren nogal wat ongelukken gebeurd in den lande. Deze tak van sport stond dan ook niet erg hoog aangeschreven bij de provincies en gemeenten, die de vergunningen moesten afgeven voor dergelijke autocross-evenementen. Verschillende clubs en rijders kwamen nog meer in de problemen omdat de KNAC zich er mee ging bemoeien en de gemeenten wees op de gevaren die de autocross met zich meebracht. De KNAC stelde enkele veiligheidsmaatregelen voor, die door de clubs en rijders niet uit te voeren waren. Daarbij kwam ook nog eens dat in de beginjaren 70 een oliecrisis heerste, wat ook geen goed deed aan auto- en motorsport. Ik kon de noodzaak van de door de KNAC aanbevolen reglementen ten aanzien van de veiligheid wel begrijpen, want er moest wat veranderen. Ik heb samen met de DASO alle zeilen bijgezet om deze organisatie uit de problemen en het isolement te halen, maar het mocht allemaal niet meer baten. Waar is de DASO gebleven? Jammer.
De overstap
Dat alles stond mij niet erg aan, want er was altijd wel weer wat bij die autocross: of er was organisatorisch iets aan de hand, of de baan was te nat (modder) of te droog (stof). Het wedstrijdelement trok mij echter aan, zeker als je naar de tv-uitzending keek over de rallycross (door de AVRO uitgezonden) met bijvoorbeeld Jan en Harry de Rooy met hun DAF’s. De rallycross was in het begin van de zeventiger jaren in Engeland ontdekt. Men zat daar met dezelfde problemen als hier: het was moeilijk om voor de autorally’s vergunningen te krijgen om rally’s te rijden. Ze hadden in Engeland dan ook bedacht om die echte rallyauto’s dan maar op een verhard bestaand circuit te zetten, zoals het circuit Lydden Hill bij Dover. Af en toe weken ze even van de racebaan af op onverhard terrein, zodat de rallyrijder toch nog wat kon rijden. De BBC televisie kwam er bij en het bleek een waanzinnig succes. Zo verging het ons hier ook in Nederland. Samen met Roelof ging ik kijken bij de EK-wedstrijd rallycross in Valkenswaard in 1975. Ik dacht: “Wat moet ik nu nog met de autocross?” Ik vertelde bij de jaarlijkse ledenvergadering van de DASO in de winter van 1975, dat ik over zou gaan stappen naar de rallycross. Jongens, wat ik toen allemaal moest aanhoren: ik was gek geworden, want dat was niet voor een gewone man weggelegd. Ik dacht: “Dat zal ik jullie laten zien, als de wil er maar is.” Ik tunede zelf een VW kever 1200 CC en verscheen op 11 april 1976 op het Eurocircuit in Valkenswaard tussen de “grote” mannen”. Dat was bij het schrijven van dit artikel, op 11 april 2006, toevallig precies dertig jaar geleden.
Willem
Kijk ook eens op www.kartracingwesterbork.nl.