24 september 2010

Nieuwsbrief 9 ASE 2010

Afgelopen zaterdag heeft Fred Hink uit Heiloo de Gouden Helm Trofee voor F1 stockcars naar Nederland weten te brengen in een spectaculaire race in de Speedway Arena in Emmer-Compascuum. De 6 Engelse deelnemers kwamen net iets te kort om deze beker in de UK te houden.

55 F1 stockcars namen deel aan deze wedstrijden. Er werden 6 kwalificatie heats gestreden waarna de beste 32 op de startgrid stonden.
Heat 1 werd op gewonnen door #38 Bart Koopmans uit Heiloo met #44 Westergeester Gosse Hoekstra op een 2e plek. De strijd werd in eerste instantie bepaald door UK3 Chris Fort en de Koudum afkomstige #74 Bate Feenstra echter zij reden elkaar beiden eruit. Heat 2 werd gewonnen door #90 Roelof van der Veen uit het Drenthse Een. Met een comfortabele zege liet hij de Engelsen UK215 Geoff Nichols en UK462 Scott Davids ruim achter zich.
De derde heat werd hoofdzakelijk bepaald door #61 Koen Maris maar door een kapotte steekas moest hij 3 ronden voor het eind de wedstrijd verlaten waardoor #35 Fred Hink winnaar werd. Chris Fort werd toch nog 2e en de Heiloonaar Bart Koopmans pakte de derde plek. De Engelsman UK321 Ed Neachel viel uit met een kapot differentieel die ook nog eens de achteras beschadigde waardoor hij de hele dag niet meer aan de start kwam.
#195 Harmen Zwerver uit Koudum won heat 4 voor zijn plaatsgenoot Bate Feenstra. De op de 2e plek liggende #147 Jacob Lootsma viel in de een na laatste ronde uit.
En zo was het toch nog een hegemonie voor de Engelse rijders in heat 5.
De uit het Silsden afkomstige Chris Fort won deze voor de routinier UK215 Geoff Nichols waarbij Dordtenaar #399 Jessy de Bruijn niet dichterbij kwam en met een derde plek genoegen moest nemen.

De laatste heat voor de Gouden Helm Trofee was wederom voor Koen Maris waarbij World Cup Winnaar #217 Ron Kroonder 2e werd en UK322 James Neachell de derde plek opeiste. De jonge Daniel Wainman volgde op plaats 4.
Nu was het tijd voor de Gouden Helm race en onder invloed van de lichten een waar plaatje.

Na de voorstellingsronde maakten de gekwalificeerde rijders zich klaar voor deze race. De motoren werden uitgezet waarna de woorden van omroeper Klaas “Gentlemen, start your engines” een ware impact gaven toen 32 motoren van ieder zo’n 700 PK startten.
Nadat starter Arie de groene vlag liet vallen ging het bij het uitkomen van bocht 4 al gelijk fout waardoor er een herstart moest komen. Een van de uitvallers van #22 Louw Wobbes uit het Friese Dronrijp. Na de herstart was het #35 Fred Hink, Assendelftenaar #217 Ron Kroonder die de leiding namen en constant stuivertje aan het wisselen waren. De Engelsman Chris Fort liet zich van de goede kant zien en bemoeide zich vaak met het duo. Even leek het erop dat Fred Hink de strijd verloor door in aanvaring te komen met een achterblijver echter hij herstelde zich goed. Uiteindelijk pakte hij de winst in deze geweldige en spectaculaire race. Een van de beste in Emmen ooit verreden.
Ron werd 2e en Daniel Wainman kon de derde plaats op zijn naam schrijven. Chris Fort finishte uiteindelijk als vierde.
Duidelijk blij was Fred met deze overwinning die zijn dank uitsprak aan Martin de Veij waarvan hij de wagen voor deze dag kon lenen.

In de Formule 2 stockcarklasse was het deelnemersveld kleiner dan normaal vanwege de World Final die in het Engelse Skegness werd gehouden.
Toon Schut uit Dordrecht was supersnel en won heat 1 en 3. In de 2e heat moest hij genoegen nemen met een tweede plek toen #646 Rene de Groot uit Minnertsga won.
De finale werd opgeëist door Ronald Claes uit Winssen. Hij moest er wel het gas goed intrappen om #575 Patrick Borst voorbij te komen. De jonge #116 Barry Bauwer finishte als 2e en Toon Schut moest genoegen nemen met een derde plek.

De F2 junioren rijden op rondetijden. Nadat in heat 1 #37 Dennis Tesselaar uit Winkel een rondetijd van 16,195 sec had geklokt leek het naar 3 heats erop dat hij snelste van de dag zou worden. Maar in de finale was het toch weer #169 Cor Meijer uit St. Jacobiparochie die een hoge 15-er reed met 15,968 seconden.
In de vrije standaardklasse was het veld goed gevuld. Met zo’n 30 deelnemers waren het spectaculaire wedstrijden. De finale was het hoogtepunt van de dag waarbij de familie Hoedt (Lowie junior en senior) respectievelijk de eerste en tweede plek pakten. Bertus Uitgeest pakt een derde plek.

Deze vrije standaardklasse was een duidelijke aanwinst. Met hoge snelheden en leunen en duwen is het prachtig om deze coureurs te mogen aanschouwen.
Naast de Vrije Standaardklasse waren ook de Bangerstox van de partij. Ook deze mannen laten het publiek vermaken met hun “duw- en trekwerk”.

Met 11 wagens aan de start kon de jeugd hun kunsten laten zien. De in volwaardige F2 stockcars rijdende “mannen” waren zeer snel. Snelste rijder van de dag was #169 Cor Meijer uit St. Jacobiparochie met een tijd van 16,027 sec (deze rijders strijden om de snelste rondetijden) met op een 2e plek #305 Ron van Wamelen met een tijd van 16,102 sec. Derde werd uiteindelijk #37 Dennis Tesselaar (16,780 sec).

De volgende stockcarraces in de Speedway Arena zijn op zaterdag 9 oktober waarbij de aanvangstijd 12:00u is. Deze dag wordt aangevuld met de Unlimited Bangers en De fac 1600.

Maar als extra wordt er ook de veteranenrace voor oud-formule 1 stockcars verreden. Onderstaande deelnemers hebben zich al ingeschreven:
3 Joop Bijlsma 4 Roel Wobbes 4 Rob Visscher F8 Chris Hoff 15 Rien Rutjens 16 John van ’t Veer snr. 17 Leon Cox 19 Otto Groenhof 26 Klaas Halma 33 G van de Velde 62 Ron de Decker 84 Vader van Mark Woudenberg 69 Minne Meijer 217 Aad de Decker 399 Dudo de Bruijn

Tevens zijn er nog enkele oud-rijders die zich nog niet officieel hebben opgegeven. Men kan dit doen middels email naar LucSijbers@planet.nl

Oproep aan de oud-rijders is om tijdens deze race hun eigen oude nummer op de spoiler te plakken.

Voor meer informatie kunt U terecht op de website van ASE: www.speedwayemmen.nl waar alle informatie op staat voor de komende races.

See you in Emmen
ASE

In: Nieuws @ 13:51 — Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsbrief 9 ASE 2010