22 januari 2010

Nieuws vrijestandaardklasse (NAC)

Op het moment zijn Anton Terpstra (bestuur NAC) en Douwe Bosch (TC NAC) aan het kijken of het reglement van de vrijestandaard praktisch is toe te passen op de auto’s. Hiervoor zijn een aantal auto’s bekeken en daar blijken toch nog moeilijke punten aan de orde te komen. Om er voor te zorgen dat iedereen aankomende seizoen kan rijden zullen er nog een aantal wijzigingen komen in het nieuwe reglement. Wel willen we de vrijestandaard klasse er op wijzen dat ze één van de eerste crossen worden gekeurd.

Voor de rijders is het hoofdzakelijk belangrijk om te kijken naar het bestaande reglement. Welke eisen er gesteld waren aan de auto’s en of die ook toegepast zijn.
Uit de ervaring blijkt dat er nog auto’s zijn die niet aan de oude regels voldoen.

Een aantal voorbeelden zijn;
– Het missen van een kruis in de hoofdrolbeugel.
– Afscherming van buizen, radiateur en andere voorzieningen.
– Te kleine schetsplaatjes.
– Steunpunten voor de stoel.
– Te grote gaten in het brandschot/schutbord.
– nummer op het dak te klein.

De aanpassingen voor het nieuwe reglement worden hieronder in het kort omschreven. Deze wijzigingen worden eind januari nog verwerkt in het reglement.

– Algemeen;
Het bestuurderscompartiment staat nu omschreven als ruimte tussen de A en B stijl.
Voor heel veel rijders blijkt dit een probleem te zijn vanwege het plaatsen van koeling, brandstoftanks en andere zaken.
Er is besloten om voor de vrijestandaard het bestuurderscompartiment te wijzigen.
Dit zal nu de positie van de rijder worden en je mag dus naast je een tank, accu of radiateur neer zetten. Wel moeten deze zaken volledig afgeschermd worden doormiddel van een 1 mm metalen plaat. De afscherming moet dusdanig aangebracht worden dat het voor de rijder en de medewerkers veilig is.

– Hoofdstuk 1.5;
Hier staat dat er een 3 mm stalen plaat aangebracht moet worden aan de zijkant van de bestuurder.
Deze plaat moet van bovenkant instap tot bodem en vanaf achterkant stoel tot zover mogelijk aan de A-stijl toe aangebracht worden.

– Hoofdstuk 2.4;
Hier komt nog een wijziging in over de heupbescherming aan de bestuurterzijde.
Er staat nu dat dit moet voldoen aan de zelfde eisen als de kooiconstructie. Het blijkt echter dat er auto’s zijn met koker en buis.
Hier komt nog een omschrijving met een minimale eis voor. Wat nu staat omschreven schuift door naar 2014.

In Hoofdstuk 3.7 staat voor 2014 een omschrijving hoe het zou moeten, hier wordt nog naar gekeken.

– Hoofdstuk 2.7;
Hier staat dat je niet mag rijden met noppenbanden, maar dit mag wel.

– Hoofdstuk 3.10;
In dit hoofdstuk wordt omschreven waar de kooi op moet komen te staan. Dit wordt nog aangepast i.v.m. de zelfbouwframes deze hebben namelijk geen originele bodemplaat.

– Hoofdstuk 4.6;
Hier wordt het rijdercompartiment nog aangepast.

De omschrijving zoals hierboven zal spoedig in het reglement worden aangepast. De omschrijving in het reglement kan afwijken van hierboven omschreven regels.
Deze omschrijving is bedoeld om de vrijestandaard rijders op de hoogte te stellen van alle ontwikkelingen.

Wij hopen dat iedereen serieus naar het reglement zal kijken zodat we er een plezierig seizoen van kunnen maken.

Zijn er nog vragen of opmerkingen dan kunt u contact opnemen met;

Douwe Bosch (TC).

email;  d.bosch01@knid.nl
Mob; 06 22412750

Bron: NAC Autocross

In: Nieuws @ 15:21 — Reacties (1)