Ter Apel- Het is alweer een tijd geleden dat het laatste vlagsignaal viel op het circuit “de Polderputten” in Ter Apel. Maar nadat koning winter lange tijd heeft geregeerd is het tijd geworden dat het ovalracen weer de dienst uit gaat maken op het circuit. De kampioenschappen werden eind september beslist, echter had de organisatie daarna nog werk genoeg in het najaar van 2009. Een impuls die het ovalracen in Ter Apel extra leven in moest blazen stond op het verlanglijstje. U kunt er aanstaande zondag getuige van zijn dat het gelukt is. De extra bocht die u kunt zien op het middenterrein is de wens die de NNO heeft weten te realiseren. Want na een aantal jaren voorbereiding gaat het toch echt gebeuren, de Stockcar F2 klasse zal vandaag op de short-oval strijden om de eerste ronde van het Internationale Nederlands kampioenschap Ovalracing 2010.
Het Internationaal “AutoCircuit.nl” Nederlandskampioenschap Ovalracing 2010, daar is het zo’n honderd startende coureurs dit seizoen om te doen. Daarnaast staat ook weer het NNO kampioenschap op het programma. Hierbij tellen alleen de resultaten in de manches en worden de punten die in de finale behaald worden niet meegeteld, ook wordt nog eens de wedstrijddag waarin het minst aantal punten is gehaald weggestreept. Qua reglementen zijn er op een aantal punten dit jaar wijzigingen doorgevoerd. Het was afgelopen winter, na een periode van vijf jaar, namelijk tijd om de reglementen te evalueren. Het grootste verschil is dat de cross 1600 dit jaar niet meer op het programma staat, deze heren zult u grotendeels terugzien in de nieuw vormgegeven Sportklasse. Nieuwe klasses zijn daarnaast de BMW 325I E36 Cup en de Brisca Stockcar F2. Maar uiteraard zullen daarnaast alle vertrouwde klasses aan de start verschijnen om weer het nodige spektakel te brengen. Een bomvol autosportprogramma is dan ook gegarandeerd.
Veel strijd bij de jeugd..
De jeugd heeft de toekomst, vandaar dat zij ook dit seizoen weer aan de start staan. De junioren hebben de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar en mogen na het afleggen van zowel een theorie- als praktijkexamen in deze klasse van start gaan. Wordt het dan dit jaar het seizoen van Sven de Jong? Hij was namelijk vorig jaar dicht bij de titel die uiteindelijk voor Thijs Douma was weggelegd. Ook Josca de Jong, die vorig jaar zijn debuut maakte bij de junioren, staat aan de start voor zijn eerste volledige seizoen. Hij maakte in zijn eerste races al duidelijk dat er dit seizoen terdege rekening met hem moet worden gehouden. Nieuwe bolides zijn er voor Beau van der Velde, Pieter Blauwgeers en Jeffrey Zwiep. Bij het vd Velde team werd er hard gewerkt aan een nieuwe Toyota Starlet, terwijl Pieter Blauwgeers met de oude kampioensauto van Klaas de Boer de strijd aan zal gaan. De Mini Cooper van Jeffrey Zwiep was niet meer te herstellen na de crash van de laatste wedstrijd, vandaar dat er bij Racingteam Zwiep weer een nieuwe Mini is opgebouwd. Een sterk deelnemersveld bij de junioren dit seizoen!!
De standaard 1400 maakte afgelopen seizoen een zwaar jaar door. Het grote deelnemersveld wat jaren lang het beeld was van deze klasse was in 2009 zo goed als verdwenen. Nu het nieuwe seizoen voor de deur staat zijn er echter een aantal nieuwe deelnemers voor deze klasse. Met deze nieuwe aanmeldingen zal er weer een volwaardig startveld aan de start staan en zal het voor regerend Nederlandskampioen, Floris Postma een zware kluif worden om dat dit seizoen te evenaren.
De standaard 2000 8V kende afgelopen seizoen Tale Ottens uit Stadskanaal als kampioen. Hoewel het de laatste race van het jaar wat moeizaam verliep wist hij de titel, na een aantal eerdere podiumplaatsen, eindelijk te veroveren. Maar dit jaar is de concurrentie weer op volle oorlogssterkte. Daarnaast zullen in deze klasse ook enkele nieuwe gezichten aan de start staan, wellicht dat zij roet in het eten kunnen gooien van de ervaren mannen?
Vele titelkandidaten..
De standaard 2000 16V werd vorig jaar nogal eens de smaakmaker van de standaardklasses genoemd, en terecht. Wat kende deze klasse een prachtige ontknoping tijdens de laatste wedstrijddag waarin Patrick Caspers uiteindelijk met de hoogste eer ging strijken. Dit jaar zal de Renault Clio wederom aan de start staan. Echter zal Caspers zijn titel niet verdedigen. Derk Jan Veldman heeft de Clio overgenomen om daarmee samen met Klaas de Boer als team een gooi te doen naar het kampioenschap. Er zijn veel titelkandidaten in deze klasse. Het niveau is zo hoog en de verschillen zo klein dat een voorspelling erg moeilijk is. Zo zijn alle topmannen van het afgelopen seizoen terug om ook dit seizoen weer achter de startcar plaats te nemen. Dat wordt weer genieten!!
Veel deelnemers in de Sportklasse..
De Sportklasse kende vorig seizoen prachtige gevechten met mannen als Jan Luth, Boelo Poppema en Rein Schroten. Nu de coureurs uit de cross 1600 zijn toegevoegd aan de nieuw gereglementeerde Sportklasse wordt de concurrentie groter dan ooit. Wat te denken van snelle mannen als Kevin Zwiep en Rob Fischer. Jan Luth zal dan ook echt aan de bak moeten om zijn titel wederom in de wacht te slepen. Spektakel en een groot deelnemersveld gegarandeerd in de Sportklasse!!
Superklasse..
Afgelopen seizoen wist Johan Sanders na vele kampioenschappen in diverse klasses het ook te presteren in de koningsklasse van het ovalracen. Hij werd na een heftige laatste wedstrijddag de kampioen voor Bert Heller en Mark Teuben. Ook komend seizoen staan deze mannen wederom aan de start net als Ronnie Bruins en Henk Kuper die niet meer weg te denken zijn uit deze koningsklasse. Maar ook vele nieuwe namen mogen we in deze klasse verwelkomen. Zo zagen we vorig seizoen Lennard Schepers & Bert Koskamp uit Hoogeveen al die tijdens de laatste wedstrijddag met hun nieuw opgebouwde Golf 1/TDI motor aan de start stonden. Daarnaast lijken de Hotrod chassis aan populariteit te winnen. Zo kocht Richard Zwiep afgelopen jaar een Outlaw Hotrod Mini Cooper in Schotland om deze om te bouwen voor de Superklasse. De familie Veenstra die al een aantal seizoenen ervaring op hebben gedaan in de standaard 1400 namen een Peugeot 206 Hotrod over van Frank Claassen. Thomas Grosse die afgelopen seizoen in een BMW 325I aan de start stond heeft de Renault Clio van Thorsten Klaka gekocht om daarmee te starten bij zowel de Hotrods als de Superklasse. Veel werk is er echter te doen om deze bolides te prepareren voor de Superklasse en daarmee start klaar te krijgen, of zij dan ook zullen starten tijdens de Paasraces van vandaag is op moment van schrijven niet bekend. Daarnaast zullen ook Roelf Huisman, Wim Oldenziel, Jan Vrieze en Thorsten Klaka dit seizoen weer aan de start te zien zijn.
Merkencup in Ter Apel..
Vorig jaar is er al veel getest met de BMW 325I E36 zodat ze nu officieel kunnen starten als zelfstandige klasse. In deze nieuwe Cup zijn het vooral ervaren mannen die aan de start staan om proberen deze klasse een positieve ontwikkeling te geven. Zo zijn het Patrick Caspers en Allard Boes die aan de start staan. Deze mannen mogen zich beide Nederlands kampioen standaard 2000 16V noemen. Daarnaast keert Freddy Suelmann als coureur terug op de baan. Erik Vrieze en Mike van Soest zullen als team gaan debuteren in deze klasse. Een mooie mix van jarenlange ervaring en jong talent om deze merkencup tot een waardige klasse binnen het ovalracen te maken.
Real Stockcar Action!!
De Stockcar F2 klasse zal een nieuw spektakelstuk worden binnen de wedstrijden van aanstaande zondag. Waarom Stockcar F2 aan het programma toevoegen zult u denken? Dat is echter simpel te verklaren. In het kleine ovalracing/autospeedway wereldje in Nederland is gekeken welke klasse erg aanspreekt bij het publiek, een groot deelnemersveld kent en welke klasse je zou kunnen integreren zodat het zorgt voor afwisseling en spektakel in het programma. Als je dan ook nog eens bekijkt dat het de grootste en snelst groeiende klasse binnen de Nederlandse autospeedway is, dan is de keuze voor de organisatie snel gemaakt. Die afwisseling zit hem in het feit we dat dit de eerste contact klasse is binnen het programma. Bij de Stockcar F2’s mag de bumper gebruikt worden bij het ingaan van de bocht om zo hun positie te verbeteren. De bocht die de korte baan complementeert komt voort uit het feit dat de rechte stukken van het oorspronkelijke circuit te lang zijn en de mannen qua overbrenging niet goed uitkomen. Nu de short-oval gebruikt kan worden ligt de snelheid wat lager en zo kunnen de coureurs optimaal gebruik maken van hun bumper. Een aantal coureurs uit de top van deze klasse hebben inmiddels hun deelname bevestigd, onder hen zijn mannen als Danny Smidt, Toon Schut, Sebastiaan Vowinkel, Patrick Tersteeg en Henk Peeters. Daarnaast zal ook Willie Peeters die in 2005 als eerste Nederlander het Wereldkampioenschap in het Engelse Northampton wist te winnen aan de start verschijnen. De verwachting is dat ruim 20 deelnemers aan de start zullen verschijnen.
Het belooft een spannende middag te worden met veel close racing, Geniet ervan!! Wij hopen u zondag 4 april (1e paasdag) a.s. vanaf 12:00 uur te zien in het autosportstadion “De Polderputten” in Ter Apel.
Algemene gegevens;
Wat: 1e ronde Int. “AutoCircuit.nl” Nederlands- en NNO kampioenschap Ovalracing 2010
Wanneer: Zondag 4 april (1e paasdag) a.s., aanvang 12:00 uur
Waar: Autosportstadion “De Polderputten”, Hanetangerweg 5a Ter Apel
Entree: Volwassenen € 10,-. kinderen t/m 14 jaar € 3,-, Tribune & programmablad gratis.