10 maart 2012

Openingswedstrijd Lelystad Seizoen 2012

Eindelijk is het weer zover, het seizoen 2012 gaat na drie maanden winterslaap op zondag 18 Maart weer van start. Er is de afgelopen winterperiode weer hard gesleuteld om het bestaande materiaal te verbeteren en er zullen in diverse klassen ook coureurs met nieuwe bolides aan de start verschijnen.
De grote vraag is natuurlijk hoeveel 1400-klasse rijders de handschoen hebben opgepakt, nu er ook auto’s met een 1600cc motor worden toegelaten. Van enkele coureurs weten wij dat zij al een andere auto gebouwd hebben, maar of zij deze al op tijd af hebben…..? We laten ons verrassen.

Een nieuwe klasse die aan het N.O.V. programma is toegevoegd is de BMW 325I Cup. Deze klasse zal in 2012 een kampioenschap verrijden verdeeld over twee circuits, het circuit “De Polderputten” in Ter Apel, waar de BMW 325I haar oorsprong heeft en ons vertrouwde Midland-Circuit te Lelystad.

Natuurlijk zijn ook weer de Junioren present. De klasse die het begin is geweest voor veel succesvolle coureurs in de autospeedway. De jeugd die al vanaf 12 jaar achter het stuur mag kruipen van deze auto’s met een motorinhoud van maximaal 1000cc, laat vaak spannende races zien die op het scherpst van de snede uitgevochten worden.

Ook de Midland Hot-Rod’s verschijnen weer aan de start. Deze supersnelle bolides met 2.0 liter motoren die tegen de 200PK leveren, hebben ons afgelopen seizoen vaak verrast vanwege de onvoorspelbaarheid. In deze klasse zijn veel rijders zo aan elkaar gewaagd dat er bijna ieder heat wel een andere winnaar op de pacecar staat. Uitrijden en punten sprokkelen lijkt het devies in deze klasse om aan het eind van het seizoen bovenaan het eindklassement te kunnen komen.

De Stockcar F2 klasse begint haar overvolle seizoen traditioneel op het Midland-Circuit. Meer dan dertig deelnemers is eerder regel dan uitzondering en sinds er ook bij ons volgens grades gestart wordt, gaan er regelmatig zogenaamde witte en gele daken met heatoverwinningen naar huis. Afgelopen zondag, tijdens de trainingsdag, waren er weer diverse coureurs met mooi nieuw materiaal die ook ontzettend snel waren.

Voor de Stockcar F1 begint het seizoen gelijk met een knaller. De eerste punten voor de kwalificatie voor de World Final in Engeland zullen al verdeeld gaan worden, dus de heren moeten gelijk aan de bak en de bumpers zullen weer volop gebruikt gaan worden.
Na een reglementswijziging ten aanzien van de banden is het voor de coureurs natuurlijk wel even anders geworden en tijdens de trainingsdag bleek dat vooral H99 Johan Catsburg zijn huiswerk goed had gedaan.

Ook zullen er twee gastklassen aan de start verschijnen.

Ten eerste de Sprintcars, kleine special-built racewagentjes die door hun lage gewicht en hoge vermogens enorme snelheden weten te halen. Normaal rijden deze auto’s hun wedstrijden op rallycross-circuits.

Ten tweede de National Hot-Rod’s. Prachtig uitziende racewagens met een spaceframe die puur en alleen voor de autospeedway gebouwd worden. Het summum van de autospeedway in de non-contact klassen in Europa.

Al met al een vol programma van maar liefst acht klassen.

Op zaterdag 17 Maart is er de mogelijkheid om te trainen vanaf 13:00 tot 17:00, echter niet voor de Stockcar F1 vanwege de geluidsproblematiek.
Op zondag 18 Maart is de poort geopend vanaf 8:30. De trainingen en keuringen beginnen om 10:00 en de wedstrijden om 12:00.

Voor informatie zijn wij bereikbaar op nov@autospeedway.org of tel.: 06-10268312

Het N.O.V. bestuur

In: Nieuws @ 22:10 — Reacties uitgeschakeld voor Openingswedstrijd Lelystad Seizoen 2012